Amikor bekerülsz egy új munkahelyi környezetbe, vagy a meglévőben radikális változások lépnek fel, a szerepek nem tisztázottak, az eljárásrend megváltozik és nincs semmilyen támpontod, viszonyítási alapod. Hogyan találd meg a kapaszkodókat?
Tapogatózva
A helyzet nem egyszerű, hiszen egy munkaközösségben formális és informális szerepekbe bújnak az emberek. Ráadásul egyes cégek vállalati kultúrájukat, vállalt értékeiket szigorúan kommunikálják, másutt ki kell tapogatni, mire fogékonyak az emberek, milyen közösen vállalt értékeket, jellemzőket öltenek magukra.
Ahol vannak irányvonalak
A világ egyik vezető kreatív ügynöksége úgynevezett Employee Handbook-ot (dolgozói kézikönyvet) adott ki, amelyben előre tisztázzák a cég profilját, a vállalt értékeket, célokat, az eljárásrendet. Minden új belépő megkapja, és legalább a formálisan kialakított kultúráról határozott képet alkothat, az informális csatornák feltérképezésére több energiája maradhat.
Az IBM egyes székházaiban rengeteg eltérő kultúrájú, származású, bőrszínű, életkorú kolléga dolgozik együtt. A konfliktusok megelőzésére a kezdő tréningbe beépítettek egy diversity training (különbözőség, sokszínűség tréning) elemet. A tréner ismerteti az IBM által vallott elveket, elvárásokat a kulturális különbözőségek tolerálásáról, kezeléséről.
...és ahol nincsenek
Persze a legtöbb vállalat nem tisztázza előre, mik a hivatalos elvárások viselkedéssel, közös szabadidős tevékenységekkel, csapatszellemmel, morállal, stb. kapcsolatosan.
Többnyire, mert nincsenek is elvárások. Sajnos. Az nem gond, ha a vállalati kultúra elemei nem kőbe vésett szabályok. Sőt! Az a jó, ha rugalmasak, folyamatosan változnak, lehetőleg jó irányba. Ilyenkor lépnek elő az informális szerepek, az informális csoportok, mint például a dohányzó kör, vagy azok, akik a kantinban egy asztalnál ebédelnek.
Ha bekerülsz egy ilyen, utóbbi típusú helyre, a legjobb, ha eleinte csak figyelsz. Figyeld meg a kollégák hivatalos státuszát és önmaguk által vállalt szerepüket a csapatban! Tudni fogod, kihez hogyan közelíts. Ezen felül tegyél fel kérdéseket. Nálatok ez hogy van? És ez hogy működik? Hogyan szoktátok ezt, vagy azt csinálni? Ugyanazt a kérdést több embernek szegezve valóban kiderítheted, mik az íratlan szabályok.
Konfliktusokkal az elején
Rengeteg olyan cég van, amelynek dolgozói saját mini háborúkat vívnak. Pozícióért, saját igazukért, hatalmukért, szerepükért, illetve ezek megváltoztatásáért. Ezek a konfliktusok többnyire kicsinyesek, mindenképp a munkát hátráltatják és a béketűrő kollégákra is negatívan hatnak ki.
Ha ilyenbe csöppensz, igyekezz kihagyni magad! Nem kell senkinek sem a pártját fogni, vagy véleményt nyilvánítani, mondván: én kimaradok az ügyből, csak a véleményem mondom el. Csapda. Egy másodperc alatt szippant be az éppen eszkalálódó konfliktus.
Az ilyen cégeknél sokan nem maradnak meg, hamar keresnek maguknak olyan környezetet, amelyben zökkenőmentesen lehet dolgozni, de amíg ez nem következik be, jobb meghúzódni. Mondják, egy fecske nem csinál nyarat, és ez igaz azokra a helyzetekre is, amikor az új kolléga szeretné valamilyen új szokás magját elhinteni. A legritkább esetben sikerül a már meglévő közösség életébe lopni valami újdonságot. Ha mégis sikerrel jár valaki, az akkor is lassú folyamat és fel kell vele vállalni esetleges konfliktusokat.
A lényeg: ne keress rögtön barátokat, vagy szövetségeseket, hanem törekedj arra, hogy szerethető, megérthető maradj és első körben légy képes egymagad elvégezni a munkád, amiért elszámoltatható vagy, így nem befolyásolhat senki. Menni fog!