Job-Center

tippek, hogy könnyebben találj állást

Rés a pajzson

2016. május 04. 14:45 - jobcenter

Nem egy olyan önéletrajzzal találkoztam már, amelyben foghíjakra bukkantam. Vagy az iskolák sorrendisége, folytonossága, vagy a munkahely váltások közötti kieső időintervallumok szúrtak szemet. Mert ezek a zökkenők – sajnos – általában feltűnnek a toborzással, kiválasztással foglalkozó HR-esek többségének.

Előfordult olyan is, hogy a pályázóm kitanult egy szakmát, abban elhelyezkedett, aztán elvégzett egy másik iskolát, amely után-közben átfedésekkel munkát és munkahelyet váltott. Ezt meg is értettem, viszont az iskolapad-munkahelyi asztalváltások sehogy sem követték egymást logikus sorrendben. Akkor hogy is van ez?!

Inkább őszintén, mint gyanúsan!
Mindannyiunk életében bekövetkezhetnek olyan szakaszok, amikor nem találunk munkát, vagy éppen nem vagyunk képesek munkát végezni. Idős családtag ápolása, hosszabb betegség, esetleg GYES, vagy éppen néhány hónapos időtöltés külföldön… Sorolhatnám, a lehetőségek tárháza végtelen.
Mindez persze nem mutat olyan jól az önéletrajzban, ezért a legtöbben fogják, és kihagyják a felsorolásból. Sokszor még csak nem is magán jellegű ügy, vagy valamilyen titok az oka, mégis, az álláskeresők inkább nem említik meg, mi történt akkor, amikor nem állandó munkavégzéssel teltek a mindennapok.
Egy tapasztalt szemű HR tanácsadó viszont kiszúrja az ilyet. Gyanút kelt benne, és talán már fel sem hívja a pályázót, hogy kiderítse, mi az oka az önéletrajzban hagyott szürke foltnak, hiszen ha történt valami, amelyet az illető meg sem mert említeni, a HR-es természetes reakciója, hogy nem is akar rákérdezni.
Érdemes tehát a kimaradó időintervallumokra magyarázatot adni.

res-a-pajzson.jpg

Felvállalni!
Előfordul, hogy valaki akár egy éven keresztül állást keres, de nem talál. Furán hangzik, de vannak olyan speciális, különleges szaktudású emberek, akik alig találnak maguknak munkát, vagy pont a már korábbi cikkemben fejtegetett probléma lép föl, miszerint egy bizonyos életkor után szinte lehetetlenség elhelyezkedni, stb. Mindez nem a pályázó szégyene, tehát bátran beleírhatja önéletrajzába.

Nemrég minden ellenérzésem ellenére behívtam magamhoz egy pályázót, akinek vagy 3 évnyi homály fedte szakmai múltját. Az interjún rákérdeztem finoman, miért 3 év és hogyhogy? Nem kaptam igazán egzakt választ. Pedig elárulhatta volna, vagy mismásolás helyett mondhatta volna, hogy magánügy. Ennek ellenére szimpatikus volt, és továbbítottam jelentkezését ügyfelem felé. A személyes interjún ügyfelem is rákérdezett a 3 évnyi szünetre, de ott sem derült ki sokkal több. Ekkor felhívtam a jelöltet, és elmagyaráztam neki, miért van jelentősége annak, ha elmondja, mi történt vele. Kiderült, hogy szégyelli, hogy több, mint egy év alatt nem lett munkája, utána, pedig beiratkozott két tanfolyamra, hátha az új ismeretek segítenek majd. Hát ez volt a nagy titok, amely miatt ügyfelem majdnem kizárta a harmadik interjú-fordulóból, de szerencsére ezt sikerült megelőznünk.

A konklúzió
Nem gondolom, hogy ne lehetne felvállalni és elárulni életünk hosszabb-rövidebb, kisebb-nagyobb zökkenőit. Bátran bevallható, hogy valaki kiment Barcelonába 4 hónapra, és csak pincér munkát talált, vagy az, hogy álláskeresése folyamán egy-két helyet elhagyott a próbaidő alatt, keresve az igazit, vagy éppen azt, hogy kihasználta mind a 3 év pihenőidőt, amelyet kisbabájával tölthetett.

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jobcenter.blog.hu/api/trackback/id/tr218685484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CoolKoon 2016.05.06. 18:19:54

"ha történt valami, amelyet az illető meg sem mert említeni, a HR-es természetes reakciója, hogy nem is akar rákérdezni." - Érdekes, én még sose találkoztam olyan HR-essel, aki ne kérdezett volna rá MINDENRE, ami a szakmai részben benne volt (kivéve a szaktudásomhoz kapcsolódó dolgokat, mert azokhoz az interjúztatók szinte sose értenek, vagy ha véletlenül mégis, általában pár -szerintük furfangos- "keresztkérdéssel" elintézik a dolgot). Akkor is, amikor megpróbáltam kibújni alóla. Csak arra nem kérdeztek rá, amiről nem tudtak. Úgyhogy azoknak, akik kinőttek a mesékből, javaslom, hogy továbbra is érdemes egy picit (nem nagyon!) kiszínezni a dolgokat, de csak hihetően (a nyelvtudásra és a készségekre ez természetesen nem vonatkozik, ugyanis villámgyorsan kiderülhet, ha az ember hazudik róluk).

Dzsontra Volta 2016.05.06. 20:11:36

Akkor mit kamuzzon az ember, ha minden munkahelyváltásnál legalább 2 héttel a felmondási idő vége előtti dátummal keltezett, a felmondási idő lejárta után következő első munkanapon történő munkába lépéssel, felmondási idő nélküli munkaszerződéseim voltak csak eddig, az első melóhelyemen pedig másfél évig vártak rám, amíg befejeztem az egyetemet?

2016.05.06. 20:11:50

releváns képzettségek, releváns tudás, releváns munkatapasztalat, máshoz semmi közük.
nem kell az egész életet megismerni

2016.05.06. 20:12:00

inkább arról írjál, hogy a hr-es hogy hazudik, amikor átmegy máshova hr-snek
persze, sehogy ...

jobcenter 2016.05.06. 20:18:31

@WiteNoir: Nem is kíváncsi senki az egész életére a jelentkezőnek, viszont ha hiányzik 3 év az önéletrajzából két állás között, akkor a cégvezető, akinek én bemutatni készülök a jelöltet, meg fogja kérdezni, hogy mit csinált abban a 3 évben. A 3 dolog mellett, amit felsoroltál azért ott egy negyedik is, az pedig a személyiség. Pont annyira fontos, mint a többi. Ha az első 3 meg van, viszont a negyedik hiányzik, kérdéses a siker.

jobcenter 2016.05.06. 20:24:13

@Dzsontra Volta: Mi még sosem kértük be a jelöltek korábbi munkaszerződéseit, szerintem más sem kérheti. Nem is hallottam olyan esetről amikor ez téma lett volna. Azért egy munkaszerződésben elég sok bizalmas infó van, amihez a munkaadón és a munkavállalón kívül senkinek semmi köze. Ezzel nagyjából mindenki tisztában is van. Én biztos nem mennék olyan helyre dolgozni, ahol az interjún ezt bekérik tőlem. Ott állnék fel és köszönném meg a közreműködést.

jobcenter 2016.05.06. 20:27:42

@toportyánféreg: erről nem tudok írni, nem ismerek klasszikus HR-eseket

Dzsontra Volta 2016.05.06. 20:37:48

@jobcenter: Sohasem voltam állásinterjún :), az első munkahelyemre egy egyetemi projekt keretében kerültem, ott valamiért úgy gondolták, hogy egy előtanulmányi szerződés keretében másfél éven keresztül fizetnek nekem valami kis ösztöndíj féleséget, feltéve, ha utána legalább 2 évig náluk dolgozom, ebből 5 év lett és egy konkurens cég megfelelő ajánlatára álltam csak föl, aztán egy partnercég licitált rám, és tavaly novemberben szintén egy konkurens cég ajánlott olyat, amire nem tudtam nemet mondani. Egyetlen egyszer sem találkoztam hr osztállyal a munkaszerződés részleteinek és a felmondásaimnak a megbeszélésén kívül :)

jobcenter 2016.05.06. 20:38:48

@Dzsontra Volta: vagy mérnök vagy (gépészmérnök?), vagy ITs :), így könnyű

Dzsontra Volta 2016.05.06. 20:47:39

@jobcenter: Gépészmérnök, de célgépekhez való programfejlesztőként dolgozom :)

_Molly 2016.05.06. 20:50:08

@WiteNoir: "releváns képzettségek, releváns tudás, releváns munkatapasztalat, máshoz semmi közük"

Egyetértek!

És nagyon nem tetszik, hogy még egy ilyen tanácsadó-féle ember is arra buzdít, hogy MINDENT "valljunk be", mindent áruljunk el magunkról, mintha legalábbis egy rendőrségi kihallgatásra készülnénk.

Valójában a (magán)életünkhöz, a vágyainkhoz, az életkorunkhoz, a lakhelyünkhöz egy vadidegen cégnek (vadidegen embernek) az égvilágon semmi köze nincs!

Hiszen nem az életünket akarjuk eladni, hanem a munkaerőnket. Ergó, ami a munkaképességeinken, szakmai képzettségeinken és szakmai tapasztalatainkon kívül eső kérdés, azt nem is illene föltenni, az állásra(!) jelentkezőnek pedig nem is kéne megválaszolnia. Közük?

jobcenter 2016.05.06. 20:55:12

@_Molly: Ha én lennék a "tanácsadó-féle", az általad felsoroltak közlésére nem buzdítanék senkit, de azt hiszem nem is tettem ilyet.

jobcenter 2016.05.06. 20:56:17

@Dzsontra Volta: a cégre azért nem kérdezek rá... :) még gyanút fognak, hogy összebeszéltünk

Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.06. 20:57:28

@jobcenter: Persze, nem kíváncsi, de azért minden másodpercéről tudni akarsz ...
Azzal mihez kezdesz, ha valaki évekig mondjuk, titkár volt, aztán gondolt egyet, és átképezte magát szakácsnak, majd a képzés befejezése után szakácsnak jelentkezett? És mondjuk, 46 éves (példa, lehetne, 37 is), szóval van még jó negyedszázada a mubnkaerőpiacon.
Mennyre releváns, hogy titkárként dolgozott 10-15 évig, amikor szakács melóra jelentkezik? Naaa?
Az a baj veled is, meg a többi tipikus HR-s létformával, hogy azt képzelik, egy ember aktív élete során csak egyetlen szakterületen akar dolgozni. És, ha talál egy hét szünetet, már Holmesnak kpzeli magát.
Nem tudom, miket tanítanak nektek a képzéseiteken, de rohadtul nem vagytok képben az élettel. Már a való élettel.

jobcenter 2016.05.06. 21:04:11

@Hátrányos helyzetű kaviár: Azzal semmit sem kezdek. Pályakezdőként fel fogják venni szakácsnak, de el kell fogadnia, hogy pályakezdő munkát és pályakezdő fizetést kap majd. Találkoztunk már ilyennel. Semmi gond nincs ezzel. Nem erről szól a cikk.
Nem vagyok HR-es létforma. Szerencsére nem nagyon ismerek HR-eseket. Mérnök létforma vagyok és elég sok országban több nemzetközi cégnél szereztem a tapasztalataimat.
Nem járunk képzésekre. Ja és köszönöm, de így 40 körül azért asszem nem kérek tőled tanácsot a való életről. :)

Dr_utcai_arcos 2016.05.06. 21:12:11

"Egy tapasztalt szemű HR tanácsadó viszont kiszúrja az ilyet. Gyanút kelt benne, és talán már fel sem hívja a pályázót, hogy kiderítse, mi az oka az önéletrajzban hagyott szürke foltnak, hiszen ha történt valami, amelyet az illető meg sem mert említeni, a HR-es természetes reakciója, hogy nem is akar rákérdezni." Valamelyik szó akkor nem kerek ebben a cikkben. Talán a "tapasztalt". Mert egy tapasztalt igenis felhívja, a lusta p**cs nem veszi a fáradtságot.

_Molly 2016.05.06. 21:21:44

Kedves jobcenter,
a "semmi közük" kategóriába, az általad résnek nevezett időszakokat is beleértem.

Ha én alapítanék mondjuk egy villamos-flottát (haha), és ennek okán vezetőket, műszakiakat stb. keresnék, eszembe sem jutna a jelentkezőtől olyanokat kérdezni, hogy egy évtizeddel ezelőtt mit csinált másfél éven át: ennek tényleg semmi, de semmi köze nincs ahhoz, hogy ő majd egy jó szakemberem lesz-e vagy sem.

HR-es szempontból pl. sokkal lényegesebbnek tartanám az erkölcsi bizonyítványhoz való csökönyös ragaszkodás helyett azt, hogy a jövendő alkalmazottam tiszta múltú és jelenű legyen. Az erkölcsi bizonyítvány ugyanis nem tartalmazza a jelenleg folyamatban lévő rendőrségi-bírósági ügyeket. Így a HR-es - miközben a "rés a pajzson"-nal van elfoglalva, simán fölvehet egy sikkasztással vádolt főkönyvelőt is akár.

Ami pedig a jelölt személyiségét illeti... (@jobcenter: " a személyiség. Pont annyira fontos, mint a többi")
Ha néhány perc vagy akár óra alatt kideríthető lenne, hogy milyen is egy ember valójában, akkor nem lenne annyi válás, és soha nem szakadnának meg egykori jó barátságok. Úgyhogy én a pszichológuskodást is hanyagolnám. Ha szemtől-szembe nyilvánvalóan ellenszenves a jelentkező, úgysem veszik föl. Ha meg igen, a többi személyiségjegye majd kiderül a kollégákkal a és főnökséggel való együttműködés során. Erre való a próbaidő.

Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.06. 21:23:19

@jobcenter: Egy haverom járta meg így, Magyarországon. Az ő példája volt. Életkorban 37 és 46 között, tehát a még negyedszázados aktív munkaerőpiaci jelenlét is igaz.
Elkövette azt a hibát, hogy egyrészt Magyarországon jelentkezett állásra, másrészt meg egy hotellánchoz, mert úgy gondolta, kezdőként talán nem bírna el még egy séf és másik szakács mellett sem egy tipikus vendéglő konyhájával. 1-2 év egy nagyobb konyhán, jó lenne. Mna, ott is volt ilyen tagtoborzó, HR-s vagy nevezd, aminek akarod, szóval olyan forma, mint te, csak nem mérnök területen.
A jelentkezéskor megemlítette, hogy mikor és hol végezte el a képzést, és azt megelőzően, milyen területen dolgozott. Ja, és kifejezetten kezdő, betanított szakács melóra jelentkezett.
666-féle idiótábbnál idiótább kérdést kapott, gyakorlatilag felnőtt élete minden hetéről beszámoltatták. És persze, az idióta kollégád nem állta meg, hogy ne fűzzön egy "szellemes" megjegyzést az életkorához is. Mert ugye emberekkel dolgoztok, és fő az empátia! :PPP
Annyira kibukott a végére, hogy azt mondta, a franc, aki ezeknél a barmoknál akar dolgozni. Igaz, én is mondtam neki, hogy inkább jöjjön ki, jobban jár, mindenféle szempontból. 2 hét alatt kapott jungkoch melót egy hotelláncnál, bentlakással. Igaz, nem Magyarországon.
Ja, és mellesleg, amikor már egy hete itt volt kint, akkor hívták fel attól a magyarországi hotellánctól, hogy oké, mehet egy próbanapra. Próbanapra????? WTF???? Ja, hogy ingyen melós kellett volna :P

jobcenter 2016.05.06. 21:37:35

@_Molly:
nem jellemző, hogy fejvadász céget villamosvezetők keresésével bízzanak meg, de állunk elébe :)
ilyen esetben mi sem fogjuk megkérdezni, hogy mit csinált 10 évvel ezelőtt, ha az elmúlt 10 évben villamost vezetett és 5 év tapasztalat az elvárás

egy sikkasztással vádolt könyvelő rajtunk keresztül biztos nem talál munkát, azért ennél egy kicsit alaposabbak vagyunk, más cégek nevében sajnos nem tudok nyilatkozni :)

a személyiséget illetően is nagyjából egyetértünk, a próbaidő alatt sok minden kiderül, aminek ki kell
azért jó pár év, jó pár interjú és néhány száz emberrel történt beszélgetés után már van némi emberismeret a tarsolyban, bár nem pszichológuskodunk, Isten őrizz

jobcenter 2016.05.06. 21:49:30

@Hátrányos helyzetű kaviár: a személyeskedés nem gondolnám, hogy szorosan együtt jár egy értelmes eszmecserével, de szíved joga, ez az "olyan forma, mint te" talán nem teljesen igaz, ez a "tagtoborzó" is talán kicsit erős, gondolom az idióta rám is vonatkozik, ha minden másban is egy lapra vettél a "kollégával", ha nem haragszol, ezeket nem veszem magamra
nem mérnök területen vagyok HR-es, hanem mérnök vagyok, de végülis lényegtelen, ahogy nézem

a barátodat sajnálom, nem csodálkozom az eseten
régebben kerestünk szakmunkásokat külföldi cégeknek, minden alkalommal, amikor felhívtunk egy jelöltet, az első kérdése az volt, hogy magyar-e a cég tulajdonosa, vagy külföldi, mert ha magyar, akkor köszöni, de inkább kihagyná, nem szeretne ingyen dolgozni hetekig...

azért ha van egy perc szabadidőd, nézz rá a www.job-center.hu -ra és rájössz, hogy nem egy hotellánc tagtoborzói vagyunk :), természetesen nem ledegradálva az értelmes és hozzáértő "kollégákat", valószínűleg a barátodnak nem ilyenhez volt szerencséje

Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.06. 22:23:59

@jobcenter: Ismered a mondást, az ingről meg a tulajdonjogról? Hát alkalmazd ...
Az, hogy ti speciel milyen területen működtök, az egy dolog. A szakmád általános megítélése meg a béka segge alatt van, nem alaptalanul.
Látom, személységtesztetek azért nektek is van :P Grafológus is rendelkezésre áll? Horoszkópkészítő? Tenéyrjós?
Hát, ez az .... személyiségteszt :DDDDD

jobcenter 2016.05.06. 22:32:30

@Hátrányos helyzetű kaviár: a szakmám építőmérnök, nem gondolnám, hogy a béka segge alatt van a megítélése :) de ha te mondod...
igen van személyiségtesztünk, nem mi készítettük, hanem szakemberek, mi csak mint szolgáltatást adjuk, annak aki kéri, mert van olyan cég aki kéri
próbáld egyszer ki :)

graphics 2016.05.07. 07:18:06

Nem gondolnám, hogy az építészmérnök szakmádra célzott. Sajnos a fejvadász cégek megítélése nem alaptalanul kedvezőtlen Abszurdisztánban. Már a hirdetések megjelenési színvonala is kritikán aluli!
Tessék megnézni egy cseh, de akár szlovák hirdetést, pl. itt: www.profesia.sk/praca/ceska-republika/
A korhadó kapitalistáknál szintén a mellékelt linkekhez hasonló színvonalú, ha nem jobb...

Alapvető kérdésekre nem tudott választ adni az interjúztató, pl. milyen típusú CNC-megmunkálóközpontot kell programozni és mivel (milyen programmal), mennyit fizetnek, stb., stb.

Ha megnézed a beszúrt linket és rá is kattintasz, minden kérdésre választ ad -- a hirdetés. Ausztria, Németo. detto.
Még az is benne van, hogy melyik cégnél fog dolgozni.
Személyes tapasztalatom -- több interjún is voltam -- hogy éppen a szakmai hozzáértés területén nem hangzik el kérdés; erre Molly is utalt.

Ugyan őt is kifiguráztad, noha több mint valószínű, hogy nem villamosvezetőkre gondolt, amikor a feltételezett villamos projekthez vezetőket és műszakiakat keresne. Hasonló esetekben felmerül a gyanú a válaszadó szövegértő olvasásával kapcsolatban... Más: a degradáció elé nem kell a le- szócska.

Sikeres építészmérnökként én biztos nem foglalkoznék ilyen alja munkával -- úgy értem emberekkel, még másodállásban sem.

Fodor Balázs 2016.05.07. 07:18:14

@Dzsontra Volta: Látható, hogy ez a hozzászólásod lelki igényt elégített ki.

carlos z. 2016.05.07. 07:18:18

@jobcenter: Neked van HR végzettséged?

VT Man 2016.05.07. 07:18:29

@jobcenter:
Ha ez a DISC teszt, az király :-)

jobcenter 2016.05.07. 07:30:06

@graphics:
kedves graphics
nem figuráztam ki senkit, csak én is kicsit sarkítottam a dolgokat, természetesen tudom, hogy molly csak egy könnyebben értelmezhető példát hozott fel
köszönöm a nyelvtanórát, jó pap holtig tanul, rengeteg blogot olvasok és szerencsére mindenhol van egy ilyen, mint te, aki mindig kijavít mindenkit, de így kerek a világ
mellesleg az építészmérnök és az építőmérnök között nagyobb a különbség, mint a degradál és a ledegradál között
ahogy nézem a ledegradál nem helytelen, csak nem ajánlott elé tenni az igekötőt
mivel az enyém a cég, ezért néha foglalkoznom kell az alja munkával is (most természetesen csak ironizáltam) számomra nem alja munka más emberekkel foglalkozni, hanem kifejezetten örülök, hogy rengeteg embert megismerhetek

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.05.07. 12:14:03

@jobcenter: A munkahelyek neve és dátuma látszik a TB-kiskönyvben, amit belépéskor átad a munkavállaló. Ha van esze a HR-esnek, akkor legalább futólag megnézi, sok hazudozót le lehet így buktatni...

@Dzsontra Volta: A konkurenciától nem a HR-es hívott fel az ajánlattal?

@WiteNoir: Ha csapatban kell dolgozni, akkor azért is fontos az interjú, hogy látszódjon, a személyisége illik-e a csapatba...

2016.05.07. 14:59:15

@Online Távmunkás:

?
releváns munkatapasztalat, releváns információk megadása, és persze interjú, akár többkörös, plusz ugye próbaidő.
nagyon-nagyon komoly munkára nem így keresnek dolgozót, a többinél pedig ennek elégnek kell lenni, mindenféle tapintatlanság és egyebek nélkül.
pl. elképzelhető hogy én most X területre képzem ki magam, lesz tesztelhető tudás és "lelkesedés", bár mondjuk hozzá 40 éves kor. a korábbi időszak teljes homály, két-három mondatban elintézem, munkakönyvben meg szinte semmi nem lesz, hálistennek.
ha elég elég, ha kevés kevés.
mindenkinek lutri egy dolgozó, pont úgy, mint neki a munkahely.

a csapatmunka valóban érdekes, sajnos ma egy "tipikus" csapat olyan, hogy ideális esetben az emberek 90%-ának nem felelne meg...

2016.05.07. 15:00:03

@Hátrányos helyzetű kaviár:

a, és kifejezetten kezdő, betanított szakács melóra jelentkezett.
666-féle idiótábbnál idiótább kérdést kapott, gyakorlatilag felnőtt élete minden hetéről beszámoltatták. "

ebből az következik, hogy őszinték voltak, ők ilyenek. ilyen helyre pedig épeszű ember nem megy dolgozni, ki akar szélsőségesen tapintatlan emberekkel egy társaságban lenni?
süti beállítások módosítása